Το κουτάκι αλουμινίου συνεχίζει να κερδίζει έδαφος στη συσκευασία του οίνου σε σχέση με άλλα υλικά σε μεγάλες αγορές όπως αυτή τον ΗΠΑ, αν και αυτό επιτυγχάνεται με πολύ αργούς ρυθμούς. Σε μια περίοδο που ο όγκος της παραγωγής μειώνεται, ίσως δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι αυτή η συσκευασία κεντρίζει το ενδιαφέρον περισσότερο, όπως γίνεται και σε άλλες κατηγορίες αλκοολούχων ποτών.
Για τους καταναλωτές, τα πλεονεκτήματα χρησιμοποίησης της συγκεκριμένης συσκευασίας είναι πιο σαφή. Είναι μικρότερα και ελαφρύτερα στη μεταφορά αλλά και πιο ανθεκτικά. Είναι εξίσου ανακυκλώσιμα με το γυαλί με πιο ξεχωριστά σχέδια, καθιστώντας τα ιδανικά για υπαίθρια κατανάλωση, η οποία αυξήθηκε κιόλας λόγω της πανδημίας του Covid-19. Για το εμπόριο υπάρχουν επίσης αρκετά πλεονεκτήματα. Τα κουτάκια καταλαμβάνουν λιγότερο χώρο στα καταστήματα λιανικής και στα ψυγεία, είναι ελαφρύτερα στη μεταφορά και διατίθενται σε εναλλακτικά μεγέθη. Όταν πωλούνται σε καταστήματα λιανικής πώλησης, υπάρχει μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους από ότι προσφέρει συνήθως η τυπική γυάλινη φιάλη των 750ml.
Η συσκευασία σε κουτάκι απολαμβάνει αυτά τα πλεονεκτήματα αλλά δεν έχει καταφέρει ακόμα να κατακτήσει μια σημαντική κρίσιμη μάζα. Ένα από τα κυριότερα προβλήματα για να καθιερωθεί σε μεγαλύτερη μερίδα του καταναλωτικού κοινού είναι ότι ο οίνος ιστορικά έχει συνδεθεί με το γυαλί. Οι ηλικιωμένοι καταναλωτές φλερτάρουν με την ιδέα της αλουμινένιας συσκευασίας εάν είναι ελκυστική και εάν η περίσταση αφορά κοινωνικοποίηση σε ανοιχτούς χώρους,.αλλά για τους περισσότερους η σκέψη του οίνου σε συσκευασία άλλη από τη γυάλινη, παραμένει απαγορευτική. Δεν προκαλεί έκπληξη ότι οι νεότεροι καταναλωτές (25-44) είναι πιο ανοιχτοί σε αυτήν την συσκευασία οίνου,.κυρίως γιατί η κατανάλωση ταιριάζει καλύτερα με τον τρόπο ζωής τους. Οι millennials στις ΗΠΑ έχουν περισσότερες πιθανότητες να αγοράσουν τον οίνο τους σε κουτάκι όταν τους προσφέρεται αυτή η επιλογή, σύμφωνα με έρευνα του Wine intelligence. Ακόμα και σε αυτές τις ηλικίες η διείσδυση αυτής της εναλλακτικής μορφής συσκευασίας παραμένει μικρή, επειδή ακόμη και στους νέους είναι παγιωμένη η άποψη ότι η θέση του οίνου είναι στη γυάλινη φιάλη.
Το Wine Intelligence συνιστά στους οινοπαραγωγούς να λαμβάνουν υπόψη τους, τους παρακάτω παράγοντες όταν αξιολογούν τη δυνατότητα χρήση της αλουμινένιας συσκευασίας.
• «Δεν είναι ακριβώς ο ίδιο οίνος όταν συσκευάζεται σε κουτί». Δεδομένων των παραγόντων που μπορεί να επηρεάσουν την ποιότητα του οίνου σε κουτάκι,.οι παραγωγοί θα πρέπει πρώτα να πειραματιστούν και να αξιολογήσουν ποιοι τύποι οίνων μπορούν να κυκλοφορήσουν με αυτόν τον τρόπο. Αυτό θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και από τους καταναλωτές που πίνουν αφρώδη ποτά στα κουτάκια, τα οποία πωλούνται παγωμένα. Για αυτό και οι περισσότεροι οίνοι σε κουτάκια ανήκουν στην κατηγορία των ροζέ, των αφρώδων και αυτών των οίνων στους οποίους έχει προστεθεί ανθρακικό.
• Αξιοποίηση της αύξησης κατανάλωσης premium προϊόντων. Καθώς ο αριθμός των καταναλωτών που αποδέχεται την αλουμινένια συσκευασία αυξάνεται όσον αφορά τα άλλα αποστάγματα, τα οινοποιεία θα πρέπει να το εκμεταλλευτούνε. Πρέπει όμως να παραμείνει σαφές στους καταναλωτές ότι τα προϊόντα εντός της αλουμινένιας συσκευασίας συνεχίζουν να παραμένουν υψηλής ποιότητας.
• Αξιοποίηση της συγκυρίας. Η πρόσφατη τάση των καταναλωτών σύμφωνα με το Wine Intelligence και το IWSR δείχνει ότι οι καταναλωτές στις ΗΠΑ πειραματίζονται όλο και περισσότερο με προϊόντα που ανήκουν στην κατηγορία RTD (Ready To Drink) το 2021. Καινοτόμες οινικές προτάσεις σε αλουμινένια κουτάκια έχουν ήδη κερδίσει αποδοχή και έχουν μπει σε αξιόλογες λίστες.
• Οι υπάρχουσες ετικέτες οίνων μπορούν να επεκταθούν επιτυχώς στην εναλλακτική αλουμινένια συσκευασία. Με δεδομένο ότι οι καταναλωτές αγοράζουν συνήθως οίνους σε κουτάκι σε συγκεκριμένες περιστάσεις όπως η υπαίθρια κοινωνικοποίηση,.στις υπάρχουσες ετικέτες δε αναμένεται να επηρεαστεί αρνητικά η τιμή τους εάν συσκευαστούν και διανεμηθούν σε αυτή τη μορφή. Από την πλευρά των καταναλωτών παρατηρήθηκε επιστροφή σε δοκιμασμένες και αξιόπιστες ετικέτες κατά την περίοδο της πανδημίας και η αλλαγή συσκευασίας από αυτές τις εταιρείες είναι πιθανό να υποστηρίξει την εμπιστοσύνη που έχουν δείξει οι καταναλωτές στην αλουμινένια συσκευασία.
• Εστίαση στο βάθος και όχι στο εύρος της διανομής. Δεδομένου ότι η πλειονότητα των αγορών οίνων σε κουτάκια αφορούν συγκεκριμένες περιπτώσεις που συνήθως συνδυάζονται και με περιορισμένη διάρκεια ζωής,.μικρότερη από ότι οι εμφιαλωμένοι οίνοι, το κλειδί της επιτυχίας είναι το δίκτυο προώθησης. Αρκεί οι κανόνες των τοπικών αγορών να επιτρέπουν σε αυτό το δίκτυο να πουλάει και οίνους . Έχοντας τον οίνο σε κουτάκι σε διανομή με άλλα προϊόντα μπορεί αρχικά να μειώσει τα αποθέματα σας και να κάνει το διανομέα σας χαρούμενο,.αλλά ορισμένα περιβάλλοντα λιανικής είναι πιο εξοικειωμένα με την πώληση οίνων σε κουτάκια από κάποια άλλα.
• Οι οίνοι σε κουτάκια προάγουν τη κατανάλωση προϊόντων χαμηλού αλκοολικού τίτλου. Η δημιουργία ενός τέτοιου προϊόντος δίνει στους παραγωγούς τη δυνατότητα να ξεφύγουν από το κλασικό εύρος του συνήθους αλκοολικού τίτλου. Με την αλουμινένια συσκευασία ως παράγοντα διαφοροποίησης, αποφεύγονται οι αρνητικές συγκρίσεις με τυπικούς οίνους. Ο συνδυασμός ενός οίνου βάσης με άλλες αναμίξεις μπορεί επίσης να επιτύχει ένα προϊόν με χαμηλές θερμίδες και αλκοόλ αλλά τυπικό στη μορφή και τη γεύση του. // ΠΗΓΗ: Wine Intelligence
✒️ Δημήτρης Καραχάλιος, ΟΙΝΟΛΟΓΟΣ