Μια εξειδικευμένη επιχείρηση υψηλής τεχνολογίας έχει αναλάβει να προστατεύει τις κορυφαίες οινοπαραγωγικές περιοχές και τους οίνους που παράγουν, από απομιμήσεις σε όλο τον κόσμο. Η πλατφόρμα eBottli κυκλοφόρησε στα τέλη του περασμένου έτους στη Αδελαΐδα της Νότιας Αυστραλίας με μια νέα σειρά τεχνολογιών ιχνηλάτησης και blockchain (επαληθεύσιμος τρόπος καταγραφής μιας συναλλαγής με κρυπτογραφημένα στοιχεία & άμεσα προσβάσιμος σε κάθε συναλλασσόμενο) καθώς και γεωεντοπισμού φιαλών και χρήσης μοναδικών ετικετών αναγνώρισης για τους οινοποιούς.
Η ιδρύτρια της εταιρείας Nathalie Taquet αναφέρει: “Το πρόγραμμα εγγυάται την αυθεντικότητα της φιάλης αντιμετωπίζοντας το πρόβλημα που υφίστανται οίνοι από την Αυστραλία σε αγορές.όπως της Κίνας που περίπου το 50% του οίνου είναι απομιμήσεις”. Οι ειδικοί που μελετούν τις απομιμήσεις οίνου εκτιμούν ότι η βιομηχανία των πλαστών οίνων καλύπτει το 5% των πωληθέντων φιαλών παγκοσμίως. Πολλές εταιρίες τα προηγούμενα χρόνια προσπάθησαν να εγγυηθούν την αυθεντικότητα των οίνων με διάφορες τεχνολογικές καινοτομίες.
Η εταιρεία Prooftag με έδρα τη Γαλλία είχε δημιουργήσει παλιότερα ένα ιδιότυπο πιστοποιητικό γνησιότητας με τη χρήση μιας φούσκας. Η “φούσκα-σφραγίδα” τοποθετούταν σε μια μεμονωμένη φιάλη μαζί με έναν αριθμητικό κωδικό που συνδεόταν με έναν ιστότοπο. Δημιουργούταν μέσω μιας διαδικασίας στην οποία ένα πολυμερές που είχε θερμανθεί δημιουργούσε ένα κενό αέρος τόσο μοναδικό όσο ένα αποτύπωμα. Το τυχαίο, τρισδιάστατο μοτίβο δεν μπορούσε να αναπαραχθεί, μειώνοντας έτσι την πιθανότητα παραποίησης.
Μια άλλη περίπτωση ήταν αυτή που ανακάλυψε η εταιρεία Applied DNA Sciences Inc. (ADNAS) επινοώντας έναν τρόπο εξαγωγής ενός μορίου DNA από μια βοτανική πηγή (π.χ. ένα σταφύλι ή ένα φύλλο). Η εξαγωγή γινόταν με μια διαδικασία θέρμανσης, διαχωρισμού, ανάμιξης,.“επανασυναρμολόγησης”, σταθεροποίησης και αντιγραφής και η όλη διαδικασία ονομάστηκε Polymerase Chain Reaction (PCR). Με την ενσωμάτωση του DNA στο μελάνι ή στο χαρτί που χρησιμοποιούταν στην ετικέτα ή στην κάψουλα.ή στο φελλό ή στο βιδωτό καπάκι η φιάλη αποκτούσε ένα μοναδικό αποτύπωμα που ονομαζόταν SigNature DNA. Η παρακολούθηση των φιαλών στην αγορά μπορούσε να γίνει με τρείς τρόπους. Ο πρώτος απαιτούσε μια γρήγορη σάρωση που προσδιόριζε την παρουσία του υλικού που είχε συνδεθεί με το DNA. Ο δεύτερος γινόταν με χρήση ενός απλού κιτ που δεν απαιτούσε εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό και ταυτοποιούσε επίσης το υλικό που συνδεόταν με το DNA. Ο τρίτος χρειαζόταν ένα εργαστηριακό εργαλείο που χρησιμοποιούν συνήθως οι ιατροδικαστές, για να αποκρυπτογραφήσουν τον συγκεκριμένο κώδικα του DNA.
Μια άλλη επιλογή ενάντια στις απομιμήσεις ήταν ένα προϊόν το Authentic8 που ανήκει στην εταιρεία Cheshire, με έδρα την Αγγλία. Η εταιρεία αυτή πρόσθετε στην εκτυπωμένη ετικέτα μέσω μιας συγκεκριμένης τεχνολογίας,.γραφικά με κρυμμένες εικόνες είτε ανάγλυφα με χρήση νανουλικών απευθείας στο υλικό (χαρτί, αλουμίνιο, χαρτόνι, πλαστικό) με έκχυση σε καλούπια. Για την επιβεβαίωση της γνησιότητας του προϊόντος οι αγοραστές θα έπρεπε να δουν το σημάδι στη φιάλη,.χρησιμοποιώντας έναν ειδικά βαθμονομημένο φακό των 0,10-2$.
Όσο εντυπωσιακές και καινοτόμες να είναι αυτές οι τεχνολογίες, οι εταιρίες πλέον έχουν απλοποιήσει περαιτέρω τις διαδικασίες παρακολούθησης της γνησιότητας. Επιπροσθέτως σύμφωνα με την Taquet τώρα μπορούνε με απλό τρόπο να φέρουνε σε επαφή τον πελάτη με τον αμπελώνα ώστε να βιώσει όλη την πορεία της φιάλης μέχρι το εστιατόριο. Η επιχείρηση χρησιμοποιεί μοναδικές ετικέτες αναγνώρισης φιαλών,.για να ιχνηλατεί όλο το κομμάτι της αλυσίδας εφοδιασμού και να δείχνει στους καταναλωτές από πού προέρχονται οι οίνοι. Η πανδημία του COVID-19 σύμφωνα πάντα με την Taquet σταμάτησε προσωρινά ένα πρόγραμμα που είχε ξεκινήσει η εταιρεία στη Κίνα στις αρχές της χρονιάς.και σύνδεε τον αμπελώνα της Νότιας Αυστραλία με τους τελικούς αποδέκτες. Το σχέδιο προέβλεπε οι φιάλες του οίνου να φτάσουν στο τραπέζι του εστιατορίου όπου οι πελάτες θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τα smartphone τους.για να σαρώσουν την ετικέτα και να διαβάσουν την ιστορία προέλευσης της φιάλης. Τα προγράμματα της εταιρείας δεν επικεντρώνονται αποκλειστικά στον οίνο, η Taquet αναφέρει ότι και άλλα προγράμματα πάνω σε ψάρια και χημικά υλικά είναι στα σκαριά.για να μπορέσουν να προσαρμοστούν οι επιχειρήσεις στην πανδημία του COVID-19 αλλά και των καταστροφικών πυρκαγιών που επηρέασαν ορισμένες οινοπαραγωγικές περιοχές στην Αυστραλία.
Οι πολύ υψηλές τιμές κάποιων οίνων παρουσιάζονται σε κάποιους,.ως μια μοναδική ευκαιρία για εύκολο πλουτισμό μέσω της βιομηχανία των πλαστών οίνων. Για αυτό και δεν γνωρίζουμε αν όσοι έχουν την οικονομικά δυνατότητα να γεύονται αυτούς τους οίνους,.αν θα είναι διαρκώς απόλυτα σίγουροι για το περιεχόμενο μιας φιάλης. Το μόνο σίγουρο είναι ότι αυτός ο αέναος αγώνας γνησιότητας-απομίμησης θα αποτελέσει αφορμή και για αλλά καινοτόμα επιστημονικά επιτεύγματα.
ΠΗΓΕΣ: winesvinesanalytics.com & The Lead & eBottli