Υπάρχουν πολλοί αστάθμητοι παράγοντες που δεν μπορούμε να ελέγξουμε στην οινική αγορά. Τρανταχτό παράδειγμα αποτελούν τα αχαρτογράφητα νερά στα οποία κινούμαστε λόγω της τωρινής πανδημίας. Υπάρχουν όμως και κάποιες εργασίες που μπορούνε να σχεδιαστούν σήμερα ώστε να βελτιώσουν τη θέση του εμπορικού σήματος μας μακροπρόθεσμα. Κάποιες από αυτές τις εργασίες είναι η προετοιμασία ενός πλάνου μάρκετινγκ και η επιβεβαίωση της αφοσίωσης των ήδη υπαρχόντων πελατών.
Στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία περισσότερο από ποτέ το καταναλωτικό κοινό ενημερώνεται, ψυχαγωγείται και αγοράζει μέσω μιας (ίσως και περισσότερων) οθόνης. Φυσικά το ηλεκτρονικό και διαδικτυακό μάρκετινγκ δεν είναι κάτι καινούργιο και τα οινοποιεία το έχουν συμπεριλάβει εδώ και χρόνια στις στρατηγικές τους. Ήδη κυκλοφορούν στο διαδίκτυο βίντεο, εικονικές ξεναγήσεις και δοκιμές,.διαφημιστικές εκστρατείες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και άλλοι σύγχρονοι τεχνολογικοί τρόποι διαφήμισης του οίνου. Το επόμενο βήμα είναι αυτές οι προσπάθειες να μην περιορίζονται στα ήδη υπάρχοντα προϊόντα αλλά να προχωρήσουν στην υλοποίηση του πλάνου μάρκετινγκ για τον οίνο που δεν έχει ακόμα κυκλοφορήσει,.για να δημιουργηθεί ένα πρώιμο ενδιαφέρον για την επερχόμενη κυκλοφορία. Τα 5 κρίσιμα σημεία ενός τέτοιου πλάνου μάρκετινγκ είναι:
• Η ολοκληρωμένη παρουσίαση και διάθεση του προϊόντος στο διαδίκτυο. Στο σημείο αυτό χρειάζεται διπλοτσεκάρισμα ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα μαζί με όλες τις ενημερωμένες σημειώσεις γευσιγνωσίας και άλλες σχετικές πληροφορίες είναι πλήρως λειτουργικό. Η DtC (απευθείας στον καταναλωτή) πώληση είναι πολύ σημαντική και μπορεί να ανεβάσει τις πωλήσεις,.αφού το κοινό μπορεί να δει ακριβώς τι αγοράζει, ειδικά αν το μάρκετινγκ που έχουμε σχεδιάσει έχει ρίξει το βάρος στο διαδίκτυο ώστε ο καταναλωτής να επωφεληθεί από πιθανές ειδικές προσφορές. Αυτό προϋποθέτει την ύπαρξη φωτογραφιών,.επιπλέον ενημερώσεων για τους τρύγους και οτιδήποτε άλλο συνδέει την “βιτρίνα” του site με το προϊόν. Με αυτόν τον τρόπο χτίζεται η εμπιστοσύνη με τους καταναλωτές και αυξάνεται η μέση DtC παραγγελία όταν ο οίνος είναι έτοιμος προς πώληση.
• Η ενδελεχής προετοιμασία. Αυτό περιλαμβάνει το υλικό και τις πληροφορίες που χρειάζεται για τα newsletters, για τα υλικά γευσιγνωσίας σε πραγματικό χρόνο κ.α. Στη προετοιμασία συμπεριλαμβάνεται και η εκπαίδευση των πωλητών του δικτύου με τεχνικές πληροφορίες για τους οίνους,.ώστε να σχεδιάσουν παρουσιάσεις, τεχνικά φυλλάδια και άλλα υλικά τα οποία θα κάνουν την επιχείρηση να ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες.
• Η διαρκής επικαιροποίηση της προώθησης του προϊόντος. Με δεδομένο ότι οι πελάτες βασίζονται στην τεχνολογία για να διατηρήσουν την επαφή με το προϊόν,.θα ήταν συνετή η ανανέωση του ενδιαφέροντος με ένα βίντεο από τους αμπελώνες και το οινοποιείο,.για την επερχόμενη κυκλοφορία που θα παρουσιάζει ο ίδιος ο οινοποιός. Με αυτόν τον τρόπο το κοινό μπορεί να μάθει περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο καλλιέργειας και παραγωγής και να μπορέσει να συνδέσει εικόνες και γεύσεις όταν πια θα δοκιμάσει τον οίνο. Με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούμε να καλλιεργήσουμε και ένα κλίμα πρώιμου ενθουσιασμού,.διαφημίζοντας μια προσφορά δωρεάν αποστολής ή ενεργοποιώντας ένα teaser για μια επερχόμενη εικονική δοκιμή. Αυτό είναι και το καλύτερο σημείο στο οποίο ενημερώνουμε το κοινό.
• Η δημιουργία στον καταναλωτή της αίσθησης ότι συμμετέχει και αυτός στη παραγωγή του οίνου. Αρχικά μπορεί να επιτευχθεί με τη δημιουργία ενός video μιας ζωντανής συνομιλίας και περιήγησης με τα πόδια στον αμπελώνα και ανέβασμα του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αν συνδυαστεί και με τη δημιουργία ιστολογίου με video σε διαφορετικές ημέρες το κοινό θα μπορεί να βιώσει τις αλλαγές στον καιρό.και να απολαύσει τον φυσικό ήχο και την εικόνα του αμπελώνα. Αυτός ο τρόπος επικοινωνίας μπορεί να γίνει και η αφορμή για την εξωτερίκευση μιας άλλης περιβαλλοντικής ηθικής σεβασμού της βιοποικιλότητας. Ο τρόπος “δείχνω και μιλάω” είναι ο πλέον άμεσος ώστε ο ενθουσιασμός του οινοποιού για το νέο προϊόν να μεταδοθεί στον καταναλωτή.
• Η προετοιμασία για την επιστροφή στην κανονικότητα. Μετά το τέλος της έκτακτης κατάστασης που ζούμε, θα υπάρξει μια επιστροφή στο “φυσιολογικό” τρόπο ζωής και ότι αυτός συνεπάγεται. Σημαντική είναι η δημιουργία ενός σωστού χρονοδιαγράμματος έτσι ώστε τα πλάνα μάρκετινγκ να μην συμπέσουν με την περίοδο του τρύγου ή των διακοπών. Με αυτόν τον προγραμματισμό μπορούμε να υπολογίσουμε τις ημερομηνίες εμφιάλωσης των οίνων για τους επόμενους μήνες και να αποφύγουμε τη συσσώρευση εργασιών και την πιθανή δημιουργία του αντίστοιχου άγχους. Επίσης μας δίνεται η δυνατότητα να αφήσουμε ελεύθερο χρόνο για ευαίσθητες εργασίας ή για ένα δελτίο του ή μια επικοινωνία.
Αν και αβεβαιότητες θα συνεχίσουν να υπάρχουν στο μέλλον,.τα οινοποιεία θα πρέπει να μαθαίνουν να προωθούν καλύτερα τη δουλεία τους. Με τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, μπορούν να πετύχουν τη δημιουργία καλύτερης εικόνας και να αποκτήσουν καλύτερο έλεγχο του μάρκετινγκ των προϊόντων τους. Τώρα εξάλλου είναι η καλύτερη στιγμή για να προετοιμαστούμε για ότι θα συμβεί στη συνέχεια.