Το Sangiovese απαντά στις προκλήσεις των καιρών

✒ Απόδοση και επιμέλεια: Δημήτρης Καραχάλιος.

Για πολλά χρόνια έχουμε δει σημαντικές ποικιλίες που δεν ανήκουν στις λεγόμενες κοσμοπολίτικες, να πασχίζουν να βρουν το δρόμο για τη δικιά τους οινική «καταξίωση». Σημαντικό ρόλο στο μερίδιο των πωλήσεων που αποκτά μια ποικιλία παίζουν πολλοί λόγοι, με την αναγνωσιμότητα και την καταξίωση της κάθε ποικιλίας στον ουρανίσκο του καταναλωτή να είναι ένα προαπαιτούμενο πριν φτάσει στο ποτήρι του. Ακόμα και στην ανεπτυγμένη οινικά Ιταλία οι γηγενείς ποικιλίες αγκομαχούσαν να βρουν το δρόμο τους συγκρινόμενες με τις γαλλικές ποικιλίες. Η τάση των τελευταίων ετών για διαφορετικές γεύσεις και η ολοένα και αυξανόμενη ζήτηση από τους καταναλωτές του Ηνωμένου Βασιλείου και των ΗΠΑ για γηγενείς ποικιλιακούς οίνους ευνοεί αυτές που αποτελούσαν τις «σταχτοπούτες» του οινικού εμπορικού κλάδου. Μια από αυτές, παρόλο που είναι η πλέον καλλιεργήσιμη ποικιλία σταφυλιών της Ιταλίας, το Sangiovese χρησιμοποιούταν συνήθως σε blend οίνους,.με την μονοποικιλιακή εκδοχή του να μη βρίσκει την αναγνώριση που του αναλογεί στο τραπέζι των καταναλωτών εκτός Ιταλίας. Η αναγνώριση τελικά ήρθε όχι όμως άκοπα. Χρειάστηκαν δεκαετίες αμπελουργικών και οινολογικών πειραματισμών ώστε η ποικιλία της κεντρικής Ιταλίας να βρει τη δικιά της οινική ταυτότητα.

Η νέα λοιπόν ταυτότητα των οίνων από Sangiovese προτάσσει τον πιο φρέσκο και φρουτώδη χαρακτήρα. Ο Walter Speller ειδικός οίνου για το Jancisrobinson.com αναφέρει ότι οι παραγωγοί του Sangiovese έχουν αρχίσει να συνειδητοποιούν ότι τα εξαιρετικά αρώματα.και η οξύτητα του ασφυκτιούν στα blend με άλλες ποικιλίες όπως το Merlot και στην έντονη παλαίωση σε μικρά δρύινα βαρέλια. Επίσης προσθέτει ότι, οι καταναλωτές ανά την υφήλιο θέλουν οίνους με περισσότερη φρεσκάδα και μεγαλύτερη «σαφήνεια» στη γεύση. Κάτι που, αναφέρει συνεχίζοντας, οι Ιταλικοί οίνοι έχουν σε αφθονία αλλά μόνο όταν οι παραγωγοί δεν προσπαθούν να μιμηθούν ένα τυποποιημένο μοτίβο. Ο Speller μαζί με την Jane Hunt MW, προσανατολίζονται να διοργανώσουν μια εκδήλωση στο Λονδίνο που θα ονομάζεται Sangiovese Reset.και θα έχει σαν στόχο να επαναφέρει τη συζήτηση για το τι μπορεί να μας προσφέρει η συγκεκριμένη ποικιλία.

Στην περιοχή Montalcino κοντά στην περιοχή της Σιένας που οι οίνοι πρέπει να είναι από 100% Sangiovese.η τάση πλέον είναι να χρησιμοποιούνται μεγάλα δρύινα βαρέλια και οι οίνοι που παράγονται να χαρακτηρίζονται κατά προτεραιότητα από κομψότητα. Στην περιοχή Romagna, που με εξαίρεση ελάχιστους παραγωγούς το Sangiovese διοχετευόταν σε χύμα οίνους,.η εικόνα αυτή αλλάζει μέσα από την προσπάθεια μιας ομάδας οκτώ παραγωγών. Η κοινοπραξία Convito di Romagna κατάφερε το 2010 την αναγνώριση σε επιμέρους ζώνες (Marzeno, Brisighella, Modigliana, Torre di Oriolo και Bertinoro) για την καλύτερη ταυτοποίηση του εκάστοτε terroir. Ο Speller αναφέρει ότι τα πράγματα αλλάζουν ραγδαίως για τους παραγωγούς της περιοχής. Μια ομάδα παραγωγών στις υποζώνες τις Romagna της Modigliana συνεργάζονται με μπροστάρη τον πρώην δημοσιογράφο οίνου και νυν οινοπαραγωγό Giorgio Melandri.που μαζί με τον οινολόγο Francesco Bordini άρχισαν να παράγουν αρκετούς οίνους.με περισσότερη φρεσκάδα και ποικιλιακά αρώματα από παλαιούς αμπελώνες που απλώνονται στους λόφους της Modigliana. Μια ακόμα ένωση παραγωγών που αποκαλούνται “Stella dell’Appenino”.δίνει μεγάλη έμφαση στα χαρακτηριστικά της περιοχής ακριβώς όπως εργάζονται και σε άλλες περιοχές π.χ. στην Predappio.

Η εκδήλωση Reset Sangiovese θα αναδείξει σύμφωνα με τον Speller τις σύγχρονες τάσεις αλλά και το παραδοσιακό στυλ των οίνων από Sangiovese.που δεν ετεροκαθορίστηκε από καμία μόδα ή κάποιο προκαθορισμένο στυλ. Η εκδήλωση πλαισιώνεται από τρία σεμινάρια με επίκεντρο την ποικιλία,.τις κυριότερες αμπελουργικές ποικιλίες προέλευσης και μια κάθετη δοκιμή από το φημισμένο οινοποιείο Biondi-Santi. Θα περιλαμβάνει επίσης, τελευταίες κυκλοφορίες αλλά και οίνους από παλαιότερες χρονιές. Περίπου 80 παραγωγοί αναμένεται να παρουσιάσουν τα προϊόντα τους στις 3 Μαρτίου συμπεριλαμβανομένων οινοποιείων πολύ υψηλών προδιαγραφών.

ΠΗΓΗ: The drinks business

Διαβάστε επίσης: Φυλλοξήρα: Μια απειλή από τα παλιά