Έκθεση του Wine intelligence (οργανισμός έρευνας που εστιάζει στην μετάδοση γνώσεων και πληροφοριών που αφορούν τον οίνο) που παρουσιάζει τις παγκόσμιες τάσεις του οίνου για το 2020, αποκάλυψε αρκετά ενδιαφέροντα στοιχεία. Το κυριότερο από αυτά ήταν ότι μεταξύ των ετών 2015-2019 παρατηρείται σε πολλές μεγάλες καταναλωτικές αγορές μια μεγάλη μείωση των οινικών γνώσεων. Παράλληλα με τη μείωση της γνώσης, τα στοιχεία δείχνουν ότι ο οίνος, επιτελεί όλο και πιο σημαντικό ρόλο στον τρόπο ζωής του καταναλωτικού κοινού.
Πώς όμως επιλέγει κάποιος έναν οίνο όταν δεν έχει τις απαραίτητες γνώσεις; Ο καταναλωτής και ιδιαίτερα αυτός που κατά τη διάρκεια των αγορών του είναι χρονικά πιεσμένος,.βασίζεται περισσότερο στην εμφάνιση για την αγορά ενός οίνου. Ποιες όμως είναι οι οπτικές ενδείξεις που ελκύουν τους καταναλωτές να επιλέξουν ένα συγκεκριμένο οίνο από το ράφι.και διαδραματίζουν κάποιο σημαντικό ρόλο στην επιλογή τους τα μετάλλια με τη μορφή αυτοκόλλητου που υπάρχουν σε μια φιάλη;
Για την απάντηση των συγκεκριμένων ερωτημάτων, ο διεθνής διαγωνισμός οίνου Concours Mondial de Bruxelles πραγματοποίησε μεταξύ Σεπτεμβρίου του 2019 και Φεβρουαρίου του 2020.μια ψηφιακή έρευνα μεταξύ των παραγωγών που έχουν κερδίσει βραβεία στο διαγωνισμό. Η έρευνα εμπλουτίστηκε και με πλήθος συνεντεύξεων αγοραστών οίνων από όλη την Ευρώπη και τις ΗΠΑ.προκειμένου να εκτιμηθεί η επίδραση των μεταλλίων στις πωλήσεις και το μάρκετινγκ.
Τα αποτελέσματα της έρευνας επιβεβαιώνουν ότι τα μετάλλια πάνω στη φιάλη έχουν θετικό αντίκτυπο στο καταναλωτικό κοινό,.αφού του επιτρέπουν να εντοπίσει γρήγορα τους βραβευμένους οίνους μειώνοντας έτσι το χρόνο επιλογής και μειώνοντας το ρίσκο να διαλέξουν έναν οίνο αμφιβόλου ποιότητας. «Στα σούπερ μάρκετ δεν υπάρχει συνήθως κάποιος/α ειδικός για να καθοδηγήσει τους καταναλωτές και οι διάδρομοι μπορεί να είναι μεγάλοι και τρομακτικοί. Ένα μετάλλιο από έναν γνωστό διαγωνισμό καθησυχάζει τους πελάτες ότι οι οίνοι έχουν δοκιμαστεί εκ των προτέρων και άρα είναι αξιόπιστοι».αναφέρει ο Jonas De Maere, διευθυντής του προγράμματος οίνου της εταιρείας Ahold Delhaize USA.
Ο Xavier Leclerc διευθυντής λιανικής της Auchan France αναφέρει λεπτομερώς τα στοιχεία:.«Όταν το καταναλωτικό κοινό επισκέπτεται το τμήμα του σουπερμάρκετ στο οποίο υπάρχουν οι οίνοι,.έρχεται αντιμέτωπο με 80 λίστες στο οπτικό του πεδίο με το 99% των πελατών να μην είναι εξοικειωμένοι ούτε με τις ονομασίες των οίνων ούτε με τις ποικιλίες των σταφυλιών. Φανταστείτε πια είναι η επίδραση ενός μεταλλίου και πόσο διαφοροποιεί την κρίση του καταναλωτή σε αυτό το περιβάλλον. Στην ίδια τιμή και έως και 15% ακριβότερος, ένας βραβευμένος οίνος πουλά 20 φορές περισσότερο. Από ότι φαίνεται ως αγοραστές δίνουμε μεγάλη σημασία σε αυτά τα ξεχωριστά σημάδια.»
Σύμφωνα με την έρευνα του Concours Mondial de Bruxelles, ένα μετάλλιο από το διαγωνισμό μπορεί και αυξήσει τις πωλήσεις έως και 30% ανάλογα με τη χώρα. «Με βάση την εμπειρία μου, όταν σε έναν από τους οίνους έχει απονεμηθεί μετάλλιο, οι πωλήσεις μπορούν να αυξηθούν κατά 20-30% αφού προσφέρει προστιθέμενη αξία στους βραβευμένους οίνους».δηλώνει ο Andrea Alonso διακινητής οίνου για τις Makro Spain και Metro Group.
Οι παραγωγοί επιβεβαιώνουν και αυτοί από την πλευρά τους τα οφέλη από τη βράβευση ενός οίνου σε έναν διεθνή διαγωνισμό οίνου. Το 78% των οινοποιείων που ρωτήθηκαν πιστεύουν ότι ένα μετάλλιο από το διαγωνισμό Concours Mondial de Bruxelles έχει σημαντικό αντίκτυπο στην εικόνα τους. Το 77% των ερωτηθέντων παραγωγών, αναφέρει ότι τα μετάλλια είχαν θετική επίδραση στις πωλήσεις τους και για τους λιγότερο γνωστούς παραγωγούς,.ένα μετάλλιο θεωρείται ότι μπορεί να αποτελέσει το κλειδί για να ανοίξουν νέες αγορές. «Για έναν παραγωγό ένα μετάλλιο είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο μάρκετινγκ. Είχα προμηθευτές που κέρδισαν μετάλλια και μπόρεσαν να εισχωρήσουν σε νέες αγορές,.αφού προσεγγίστηκαν από αγοραστές μόνο και μόνο επειδή βρίσκονταν στον ιστότοπο του Concours Mondial de Bruxelles. Αυτή είναι μια μεγάλη απόδοση της επένδυσης» συμπληρώνει ο Jonas De Maere.
Ακόμα όμως και αν υπάρχει επαρκής τεκμηρίωση των θετικών αποτελεσμάτων ως απόρροια της βράβευσης σε έναν διαγωνισμό,.η επιλογή του σωστού διαγωνισμού δεν είναι πάντα εύκολη. Μερικές φορές ένας πολύ υψηλός αριθμός μεταλλίων σε σχέση με τις συμμετοχές απονέμεται και μπορεί να προκαλέσει δυσπιστία. Σε σχέση με κάποιους άλλους διαγωνισμούς ο Concours Mondial de Bruxelles ακολουθεί τις οδηγίες που εκδίδονται από το OIV και τη διεθνή ένωση οινολόγων και απονέμονται βραβεία που αντιστοιχούν στο 30% το πολύ (συνήθως λιγότερο) των συμμετοχών. Επίσης ο Concours Mondial de Bruxelles είναι ο μόνος διαγωνισμός που διεξάγει έλεγχο στις βραβευμένες συμμετοχές μετά το πέρας του,.συγκρίνοντας τα δείγματα του διαγωνισμού με ανώνυμα αγορασμένα δείγματα από την ίδια παρτίδα. Μέρος των εσόδων από τα αυτοκόλλητα των μεταλλίων επενδύεται στους ποιοτικούς ελέγχους που διεξάγονται μετά την εκδήλωση,.με σκοπό να διασφαλιστεί ότι το καταναλωτικό κοινό θα είναι ικανοποιημένο πλήρως από της επιλογές της κριτικής επιτροπής.
Κριτές του διαγωνισμού όπως ο Xavier Leclerc αναφέρουν:.«Ως επαγγελματίας κριτής υπάρχουν διαγωνισμοί που προτιμούμε για τις αξιόπιστες μεθόδους και την οργάνωση τους. Μεταξύ αυτών είναι και ο συγκεκριμένος διαγωνισμός. Η ποιότητα των κριτών επιβάλει ένα επίπεδο αυστηρότητας όσον αφορά τον ουρανίσκο που δεν έχω συναντήσει αλλού. Κατά τη γνώμη μου είναι το πιο αξιόπιστο μετάλλιο και όταν λαμβάνουμε τα αποτελέσματα των βραβευμένων οίνων, ενημερώνω τους αγοραστές για τους οίνους που κέρδισαν μετάλλια σε κάθε κατηγορία.» ⁄⁄ Πηγή: Concours Mondial de Bruxelles
✒️ Δημήτρης Καραχάλιος, ΟΙΝΟΛΟΓΟΣ