Μέχρι να μας επισκεφτεί ο Covid-19, ο οινοτουρισμός αποτελούσε έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς που σχετίζονταν με τη βιομηχανία οίνου. Τα οινοποιεία συνειδητοποίησαν με τον καιρό, ότι όσο περισσότερο παρέμενε ο πελάτης στις εγκαταστάσεις τόσες περισσότερες πωλήσεις επιτυγχάνονταν. Για αυτό το λόγο άρχιζαν να προσφέρουν και άλλες υπηρεσίες όπως γευσιγνωσίες, ξεναγήσεις, γεύμα, διαμονή και διάφορες άλλες εκδηλώσεις. Σε αυτό το σημείο επιβλήθηκε το lockdown, τα αεροπλάνα παρέμειναν καθηλωμένα στο έδαφος και ο φόβος της ασθένειας επικράτησε. Ο οινικός τουρισμός όπως και οι υπόλοιποι κλάδοι του τουρισμού κατέρρευσαν σε μια ημέρα. Ενώ το λογικό ήταν να υποθέσουμε ότι μόλις υποχωρήσει ο Covid-19 ο οινοτουρισμός θα ανακάμψει, τα πρώτα σημάδια δείχνουν ότι η επανεκκίνηση μπορεί να αργήσει λίγο καιρό.
Οι τρεις μεγάλοι παράγοντες
Η τάση που εμφανίστηκε την τελευταία δεκαετία και οδήγησε τον τουρισμό είναι η απόκτηση τουριστικών εμπειριών. Οι άνθρωποι τείνουν να αγοράζουν λιγότερα πράγματα, προτιμώντας να επενδύσουν σε στιγμές που μπορούν να βιώσουν και να αποθανατίσουν, ανεβάζοντας τα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δημιουργώντας έτσι μόνιμες αναμνήσεις. Ο βιωματικός τουρισμός του οποίου ο οινοτουρισμός αποτελεί υποσύνολο.στηρίζεται κυρίως σε τρεις διαφορετικές παροχές υπηρεσίας: στις διαδικτυακές κρατήσεις, στα φθηνά αεροπορικά εισιτήρια και στο Airbnb. Το σύνολο αυτών των τριών μείωσε σημαντικά το κόστος ενός ταξιδιού.
Κυρίως η χρήση του Airbnb έδωσε μια πιο φθηνή εναλλακτική σε ανθρώπους που μπορούν να μείνουν σε ένα διαμέρισμα και να γευματίσουν εκεί, αντί να πληρώσουν κάποιο ακριβότερο ξενοδοχείο και ένα εστιατόριο. Και οι τρεις αυτοί πυλώνες της τουριστικής οικονομίας παρουσιάζουν προβλήματα. Όπως έγραψε τον Μάιο η Wall Street Journal πολλοί ιδιοκτήτες διαμερισμάτων για να ανταπεξέλθουν οικονομικά.προσπαθούν να αλλάξουν το καθεστώς της μίσθωσης σε μακροχρόνια ή ακόμα και να πουλήσουν τα ακίνητα. Συνεπώς η πλατφόρμα Airbnb έχει τώρα πολύ λιγότερα ακίνητα να προσφέρει, με τις φθηνές τιμές να έχουν τελειώσει για το άμεσο μέλλον.
Στις αεροπορικές εταιρίες η κατάσταση δεν είναι τόσο ξεκάθαρη. Η Wall Street Journal αναφέρει ότι στην Κίνα οι πτήσεις έχουν μειωθεί έως 69% τον τελευταίο χρόνο παρά τα πακέτα προσφοράς που ανακοινώνονται. Το αν οι κρατήσεις θα ανακάμψουν ακόμα και αν εμβολιαστεί ο πληθυσμός είναι πλέον αμφίβολο. Οι αεροπορικές εταιρείες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τους επαγγελματίες ταξιδιώτες για το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου τους. Τους τελευταίους όμως μήνες οι επιχειρήσεις ανακάλυψαν πόσο ευκολότερες είναι οι συναντήσεις μέσω διαδικτυακών πλατφορμών όπως το zoom. Έτσι σε επερχόμενες περιόδους ύφεσης και οικονομίας οι επιχειρήσεις θα προτιμήσουν να εξοικονομήσουν χρήματα χρησιμοποιώντας τηλεδιασκέψεις μέσω zoom, παρά να στέλνουν υπαλλήλους στα αεροδρόμια.
Τέλος, όταν ξεκίνησαν οι ταξιδιωτικές απαγορεύσεις οι καταναλωτές ζημιώθηκαν από τις εταιρείες που διαχειρίζονταν τα διαδικτυακά συστήματα κρατήσεων,.αφού αρνήθηκαν να επιστρέψουν τα χρήματα για τα προγραμματισμένα ταξίδια.
Αν συγκεντρώσουμε όλους αυτούς τους παράγοντες, προς το παρόν συμπεραίνουμε, ότι οι ημέρες των φθηνών ταξιδιών έχουν τελειώσει για το άμεσο μέλλον.
Όσον αφορά τον εγχώριο τουρισμό οι προβλέψεις λένε ότι αναμένεται να αυξηθεί. Εν μέρει επειδή θα υπάρξει από τους ανθρώπους που έχουν αναγνωρίσει την οικονομική ζημιά που έχει γίνει στις οικονομία τους μια προσπάθεια να στηριχτούν οι τοπικές βιομηχανίες,.αλλά και επειδή στην επικείμενη οικονομική ύφεση τα χρήματα που θα μπορούνε να ξοδευτούνε θα είναι λιγότερα.
Τα οινοποιεία θα πρέπει πλέον να επανεξετάσουν τον τρόπο που γίνεται ο οινοτουρισμός. Εκτός από τα προφανή μέτρα όπως η εφαρμογή ενός νέου συστήματος απολύμανσης, θα πρέπει να σκεφτούν να προσθέσουν ένα σύστημα κρατήσεων στον ιστότοπο τους. Με αυτόν τον τρόπο τα οινοποιεία μπορούν να δημιουργήσουν μικρές εκδηλώσεις,.γευσιγνωσίες και περιηγήσεις και οι επισκέπτες θα μπορούν να κάνουν κράτηση. Είναι ένας τρόπος να διασφαλιστεί ότι δε θα δημιουργείται συνωστισμός και επιπλέον οι χρήστες θα πρέπει να πληρώνουν κατά η στιγμή της κράτησης, πράγμα που σημαίνει καλύτερη ταμειακή ροή.
Μια ακόμα παράμετρος που πρέπει τα οινοποιεία να εξελίξουν είτε στον ιστότοπο τους είτε στα κοινωνικά μέσα, είναι η ψηφιακή τους απεικόνιση. Θα πρέπει να αφαιρεθούν οι φωτογραφίες που απεικονίζουν γεμάτες αίθουσες εκδηλώσεων και γευσιγνωσιών.γιατί κανένας επισκέπτης δε θα είναι πρόθυμος να συναντηθεί με πολλά άτομα αυτήν την περίοδο. Αντ’ αυτού είναι προτιμότερο να τονίζουν την επίσκεψη σε αυτά ως τον “απομονωμένο από όλα τουρισμό”. Μια ακόμα σημαντική παράμετρος που συνυπολογίζει ο επισκέπτης ακόμα, είναι η από και προς μεταφορά στο αεροδρόμιο. Εάν το οινοποιείο προσφέρει κατάλυμα στον ιστότοπο του θα ήταν πολύ θετικό αν προσέφερε και μια ασφαλή (ως προς τον τομέα της υγείας) μεταφορά από και προς το αεροδρόμιο.
Οι τουρίστες θα επιστρέψουν κάποια ημέρα είτε πιο νωρίς είτε πιο αργά. Σε περίπτωση όμως που αυτή η ημέρα αργήσει λίγο παραπάνω,.καλό θα ήταν για αρχή τα οινοποιεία να στοχεύσουν στο τοπικό και στο εθνικό κοινό. ⁄⁄ Πηγή: Wine business by Felicity Carter
✒️ Δημήτρης Καραχάλιος, ΟΙΝΟΛΟΓΟΣ